Saturday, January 8, 2011

A Friend in Need

Denna blogg inlägg finns också här
http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/blog/blog_read.asp?UserID=2013&BlogItem=31161
Och mer information finns även här: www.vencava.se/mbappeal.html
Jag har en vän från Syd Afrika, en man som jag träffade på Cykeldagarna i Jkpg 2008.
Vissa här har också träffat honom, han var med på HalvVättern med oss, och Ride of Hope. 2006 var han var ihop med en tjej från Jönköping då de bestämde sig att flytta till Sverige från London.

i november 2006 medans tjejen var i Sverige och letade lgh, fick hon en stroke och blev helt förlarmad. En ovanlig sjukdom som inte går att bota var orsaken. Han reste direkt till Sverige och har inte lämnat hennes sida sedan dess.

Han har tagit hand om henne själv. Numera kan en liten tripp till närbutiken nere på samma gata de bor på ta upp till 1 timme för hon måste med, på med kläder, rullstolen framme osv. Hon får inte vistas hemma själv. Han klagar inte. Jag märke när han berätta att det liv han har, det är hans liv. Han är tillsammans med tjejen han blev kär i, hon som var så aktiv, sprang Lidingö loppet och cyklade tjejvättern m.m.

Under de åren jag har känt honom har han 2 ggr försökt (förgäves) att bygga en sådan cykel själv. Han vill ha den så han och tjejen kan cykla tillsammans. Tyvärr få han inte till det, och tyvärr är han inte närmare en lösning idag än för 2 år sedan.

Jag pratade med honom ikväll på Facebook. Jag har noterat att under de sista 2 månader har han vistats ner i Spanien, Tarifa. Jag var rädd för att fråga, trodde att något hade gått snett. ikväll fick jag svaret. Tjejen är med honom. Han tog henne dit för att få lite "Sun, Sea & Me"

I mars åker de hem till Sverige igen. I augusti har han lovat att ännu en gång cyklar en etapp på Ride of Hope. Mer än så kan det inte bli ... men vet ni vad? Jag skulle så gärna se de båda på en cykel, på lördagen den 13:e eller söndagen den 14:e på just en sådan cykel som han har försökt att bygga.

De finns att köpa här i Sverige. En butik I Göteborg "Veloform" specialisera i sådana. Kosta mellan 30k-40k beroende på vilken modell och tillbehör man behöver. t.ex Nackstöd m.m.

Jag vet inte hur jag kan göra detta men jag vill starta en insamling till detta. 2010 pratade jag med Veloform om just en sådan Hase bike

Jag kommer att skänka 365:- 1 kronor för varje dag under 2011 till denna endamål.

Vill du göra detsamma, maila mig så berätta jag var ni kan sätta in pengarna, Jag lägga upp en sida så alla kan se att deras namn, (riktiga namn eller kodad om ni vill vara anonym) och så alla kan följa summan under veckorna.

OM 100 personer gör detta, har man en standard cykel. 125 kan ge de en riktig bekväm åk. Om detta ska lyckas bör insamlingen vara klart den sista April; Det ska testas och justeras, och de ska hinna träna också .... jag känner att jag har gjort vad jag kan

Vad säger ni ... Är ni med?

No comments:

Post a Comment